Design and modeling of an academic evidence manager for teacher assessment
DOI:
https://doi.org/10.30973/progmat/2024.16.1/5Keywords:
Teachers’ Assessment, Optimization, Academic Evidence, Process ManagementAbstract
One of the main challenges faced by higher education institutions, such as the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), regarding teacher evaluation, is the diversity of platforms used for different calls, leading to the dispersion of requirements and elements requested to participate in these processes. The lack of standardization in criteria and required formats complicates the evaluation process and creates a duplication of teachers’ efforts, who must deal with the burden of uploading their evidence to multiple platforms. This work proposes, in this phase, the design and modeling of a platform functioning as a centralized manager for digitized evidence, aiming to reduce the time required to organize information and its verifiability. The proposed model considers the analysis of teacher evaluation instruments used at BUAP, such as granting permanence, rehiring, evaluating inclusion in the roster of researchers by the Vice-Rectorate of Research and Postgraduate Studies, obtaining the Recognition of Desirable Profile granted by the Ministry of Public Education, and entering/staying in the National System of Researchers. The obtained design and model will enable, in future stages, the implementation of an academic evidence manager that requires teachers to digitize and upload all their evidence for a single occasion, avoiding duplication of efforts and facilitating the organization and filtering of evidences.
References
Martínez-Mirón, E.A., Hernández-Beristain, A., Sánchez-Román, G., González-Calleros, J.M., Larios-Gómez, M. Hacia una estandarización/unificación de una plataforma de evaluación docente. En: Desafíos de las instituciones educativas para medir el impacto social en los programas de TI. Alfa-Omega. 2022, 78-81. Disponible en: http://www.aniei.org.mx/Archivos/Libros/L_Electronico_RND22.pdf.
Bonilla Rodríguez, A.K. El sistema educativo mexicano en el contexto real del trabajo docente. En: Desarrollo profesional docente: reforma educativa, contenidos curriculares y procesos de evaluación Chihuahua, México: Escuela Normal Superior del Estado de Chihuahua Profr. José E. Medrano R. 2016, 29-37. Disponible en: https://docplayer.es/96963960-El-sistema-educativo-mexicano-en-el-contexto-real-del-trabajo-docente.html
Parada Romero, L.B. Sistema de evaluación docente, Instituciones de Educación Superior Tecnológica: Lineamientos de calidad. Prax Saber. 2016, 7(13), 177-98.
Dirección General de Educación Superior Tecnológica. Manual de Los Procesos de Evaluación del Desempeño Docente y del Ingreso de Aspirantes a la Educación Superior Tecnológica. 2006, 1-77. Disponible en: https://itp.itpachuca.edu.mx/SGC/documentos%20de%20referencia/Manual%20de%20los%20procesos%20de%20evaluaci%C3%B3n%20de%20la%20docencia%20e%20ingreso%20a%20la%20educaci%C3%B3n%20superior%20tecnol%C3%B3gica%202006-2007.pdf.
Universidad de Granada. Documenta. Gestor documental Alfresco. Disponible en: https://csirc.ugr.es/personal/servicios-web/documenta.
Trejo González H. Recursos digitales para la elaboración de e-portafolios educativos. Sincronía. 2019, (75), 328-62.
Nacheva, R. Prototyping approach in user interface development. University of Economics Varna. 2017, 80-7. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/317414969_PROTOTYPING_APPROACH_IN_USER_INTERFACE_DEVELOPMENT.
Hitpass, B. BPM Business Process Management. Fundamentos y Conceptos de Implementación. BHH Lta; 2017. Disponible en: https://books.google.com.mx/books?id=Dm4-MGAy5vMC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.
Saz Portillo, M. del P. Tutorial Patrón MVC. codigonexo; Disponible en: https://www.codigonexo.com/wp-content/uploads/2014/06/Curso-completo-MVC.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erika-Annabel Martínez-Mirón, Adriana Hernández-Beristain, Guillermina Sánchez-Román, Mariano Larios-Gómez, Juan-Manuel González-Calleros, Tomás García-García, José-Ángel Vidal-Calixto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — compartir y redistribuir el material publicado en cualquier medio o formato. |
Adaptar — combinar, transformar y construir sobre el material para cualquier propósito, incluso comercialmente. |
Bajo las siguientes condiciones:
Atribución — Debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero de ninguna manera que sugiera que el licenciador lo respalda a usted o a su uso. |
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros a hacer cualquier cosa que permita la licencia. |