Information Technology in Teaching

Authors

  • María Eloísa Concepción Carrera Hernández Dpto. Sistemas y Computación, Instituto Tecnológico de Parral, Av. Tecnológico No. 57, Col. Centro Hidalgo del Parral, Chihuahua, México. C.P. 33850
  • Myrna Villegas Gaytán Dpto. Sistemas y Computación, Instituto Tecnológico de Parral, Av. Tecnológico No. 57, Col. Centro Hidalgo del Parral, Chihuahua, México. C.P. 33850

DOI:

https://doi.org/10.30973/progmat/2020.12.2/6

Keywords:

Information technology, technology, technological resources, learning and teaching, education

Abstract

The use of information technologies in education is a necessary and urgent measure, this is due, among many things, to the generational gap that we currently live, providing with this use without a doubt, a significant improvement in the learning process and teaching. Since the emergence of the Internet, there have been multiple changes in the different areas of human knowledge. In the educational field, its incorporation was of vital importance to respond to the progressive multiculturalism of today's society. That is why, information technologies allow developing methodological innovation possibilities that result in the achievement of a more effective and inclusive education. That is why the teacher with the use of these technologies plans eac h activity according to the expected results, knowing what technological resource is appropriate, how to apply technology in such a way that the senses are stimulated and significant learning is achieved where this be the basis of future knowledge. We can affirm that there is no recipe for cooking that is applicable to the use of technology in the teaching / learning process that guarantees the ideal results, but it is known that the use of these will allow the stimulation of the senses for meaningful learning. It can be asserted that the incorporation of information technologies in teaching allows new ways of accessing, generating and transmitting information and knowledge, as well as allowing their use to change the way things have traditionally been done in the past educational plan.

Author Biographies

María Eloísa Concepción Carrera Hernández, Dpto. Sistemas y Computación, Instituto Tecnológico de Parral, Av. Tecnológico No. 57, Col. Centro Hidalgo del Parral, Chihuahua, México. C.P. 33850

Tiene estudios profesionales en la Universidad Autónoma de Zacatecas con el título de Ingeniero Civil. En el 2009 en el Instituto tecnológico de la Laguna se realizó la Maestría en Sistemas Computacionales. En el ámbito laboral a partir de 1987 estoy prestando mis servicios en el Instituto Tecnológico de Parral donde hasta la fecha soy docente. En el 2017 obtuve el título de Doctor en Educación en Nova Southeastern University de Miami Florida.

Myrna Villegas Gaytán, Dpto. Sistemas y Computación, Instituto Tecnológico de Parral, Av. Tecnológico No. 57, Col. Centro Hidalgo del Parral, Chihuahua, México. C.P. 33850

Tiene estudios profesionales en el Instituto Tecnológico de Parral con el título de Licenciada en Informática. En el 2009 en el Instituto tecnológico de la Laguna se realizó la Maestría en Sistemas Computacionales. En el ámbito laboral preste mis servicios en el Centro de Computación de Durango como docente durante 3 años y a partir del 2004 en el Instituto Tecnológico de Parral donde hasta la fecha soy docente.

References

Barberá, E. (2000). Proceso del estudio de enseñanza universitaria a distancia con el uso de nuevas tecnológias. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 9-26.

Bautista, A. (2000). Tres temas tecnológicos para la formación del profesorado. Revista de educación, 167-187.

Berge, Z. L. (1995). Facilitating Computer Conferencing: Recommendations From the Field. Educational Technology, 22- 30.

Fandos, M., Jiménez, J., & González, Á. (09 de 06 de 2018). Estrategias didácticas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Obtenido de www.comunidadandina.org: http://www.comunidadandina.org/bda/docs/VE-EDU-003.pdf

Gisbert, M. (1997). El docente y los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Recursos tecnologicos para los procesos de enseñanza aprendizaje, 126-132

Gutiérrez, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro: realfabetización digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 191-206.

Heeren, E., & Collis, B. (1993). Design considerations for telecommunicationssupported cooperative learning environments: concept mapping as a telecooperation support tool. Journal of Educactional Multimedia and Hypermedia, 107-127.

Latona, K. (1996). Case Studies in Flexible Learning. Case Studies in Flexible Learning. . Sydney: University of Technology.

Marqués Graells, P. (2000). Fnciones de los docentes en la sociedad de la información. Revista Sinergia, 5-7.

Marqués Graells, P. (09 de 06 de 2018). Impacto de las TIC en educación: Funciones y limitaciones . Obtenido: http://www.pangea.org/peremarques/siyedu.htm

Mason, R. (1991). Moderating educational computer conferencing. Deosnews, Vol. 1 No. 2.

Mason, R. (octubre de 1998). Models of online courses. Obtenido de http://www.aln.org/alnweb/magazine/vol2_issue2/masonfinal.htm

Moran, L., & Myringer, B. (1999). Flexible learning and university change. Higher Education Through Open and Distance Learning , 57-72.

Pérez I, G. A. (2002). Nuevas estrategias didácticas en entornos digital para la enseñanza superior. En J. Salinas, & A. Batista, Didáctica y tecnología educativa para la universidad en un mundo digital. Panamá: Imprenta Universitaria.

Rodriguez1, I. M. (09 de 06 de 2018). Herramientas para la producción de material didáctico para la modalidades de enseñanza semipresencial y a distancia. Obtenido de http://scielo.sid.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000800008

Salinas, J. (1997b). Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramientas para la formación. En M. Cebrián, Recursos tecnológicos para los procesos de enseñanza y aprendizaje. Málaga: Universidad de Málaga

Salinas, J. (1999). El rol del profesorado universitario ante los cambios de la era digital. Encuentro Iberoamericano de Perfeccionamiento Integral del Profesor Universitario. Caracas Venezuela.

Salinas, J. (2002). Modelos flexibles como respuesta de las universidades a la sociedad de la información. Acción Pedagógica, Vol. 1, No.

Published

2020-06-30

How to Cite

Carrera Hernández, M. E. C., & Villegas Gaytán, M. (2020). Information Technology in Teaching. Programación Matemática Y Software, 12(2), 51–64. https://doi.org/10.30973/progmat/2020.12.2/6

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.