Information Technology in Teaching
DOI:
https://doi.org/10.30973/progmat/2020.12.2/6Keywords:
Information technology, technology, technological resources, learning and teaching, educationAbstract
The use of information technologies in education is a necessary and urgent measure, this is due, among many things, to the generational gap that we currently live, providing with this use without a doubt, a significant improvement in the learning process and teaching. Since the emergence of the Internet, there have been multiple changes in the different areas of human knowledge. In the educational field, its incorporation was of vital importance to respond to the progressive multiculturalism of today's society. That is why, information technologies allow developing methodological innovation possibilities that result in the achievement of a more effective and inclusive education. That is why the teacher with the use of these technologies plans eac h activity according to the expected results, knowing what technological resource is appropriate, how to apply technology in such a way that the senses are stimulated and significant learning is achieved where this be the basis of future knowledge. We can affirm that there is no recipe for cooking that is applicable to the use of technology in the teaching / learning process that guarantees the ideal results, but it is known that the use of these will allow the stimulation of the senses for meaningful learning. It can be asserted that the incorporation of information technologies in teaching allows new ways of accessing, generating and transmitting information and knowledge, as well as allowing their use to change the way things have traditionally been done in the past educational plan.
References
Barberá, E. (2000). Proceso del estudio de enseñanza universitaria a distancia con el uso de nuevas tecnológias. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 9-26.
Bautista, A. (2000). Tres temas tecnológicos para la formación del profesorado. Revista de educación, 167-187.
Berge, Z. L. (1995). Facilitating Computer Conferencing: Recommendations From the Field. Educational Technology, 22- 30.
Fandos, M., Jiménez, J., & González, Á. (09 de 06 de 2018). Estrategias didácticas en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación. Obtenido de www.comunidadandina.org: http://www.comunidadandina.org/bda/docs/VE-EDU-003.pdf
Gisbert, M. (1997). El docente y los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Recursos tecnologicos para los procesos de enseñanza aprendizaje, 126-132
Gutiérrez, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro: realfabetización digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 191-206.
Heeren, E., & Collis, B. (1993). Design considerations for telecommunicationssupported cooperative learning environments: concept mapping as a telecooperation support tool. Journal of Educactional Multimedia and Hypermedia, 107-127.
Latona, K. (1996). Case Studies in Flexible Learning. Case Studies in Flexible Learning. . Sydney: University of Technology.
Marqués Graells, P. (2000). Fnciones de los docentes en la sociedad de la información. Revista Sinergia, 5-7.
Marqués Graells, P. (09 de 06 de 2018). Impacto de las TIC en educación: Funciones y limitaciones . Obtenido: http://www.pangea.org/peremarques/siyedu.htm
Mason, R. (1991). Moderating educational computer conferencing. Deosnews, Vol. 1 No. 2.
Mason, R. (octubre de 1998). Models of online courses. Obtenido de http://www.aln.org/alnweb/magazine/vol2_issue2/masonfinal.htm
Moran, L., & Myringer, B. (1999). Flexible learning and university change. Higher Education Through Open and Distance Learning , 57-72.
Pérez I, G. A. (2002). Nuevas estrategias didácticas en entornos digital para la enseñanza superior. En J. Salinas, & A. Batista, Didáctica y tecnología educativa para la universidad en un mundo digital. Panamá: Imprenta Universitaria.
Rodriguez1, I. M. (09 de 06 de 2018). Herramientas para la producción de material didáctico para la modalidades de enseñanza semipresencial y a distancia. Obtenido de http://scielo.sid.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000800008
Salinas, J. (1997b). Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramientas para la formación. En M. Cebrián, Recursos tecnológicos para los procesos de enseñanza y aprendizaje. Málaga: Universidad de Málaga
Salinas, J. (1999). El rol del profesorado universitario ante los cambios de la era digital. Encuentro Iberoamericano de Perfeccionamiento Integral del Profesor Universitario. Caracas Venezuela.
Salinas, J. (2002). Modelos flexibles como respuesta de las universidades a la sociedad de la información. Acción Pedagógica, Vol. 1, No.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Programación Matemática y Software
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — compartir y redistribuir el material publicado en cualquier medio o formato. |
Adaptar — combinar, transformar y construir sobre el material para cualquier propósito, incluso comercialmente. |
Bajo las siguientes condiciones:
Atribución — Debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero de ninguna manera que sugiera que el licenciador lo respalda a usted o a su uso. |
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros a hacer cualquier cosa que permita la licencia. |