Learning the calculation of areas under the curve with Riemann sums applying GeoGebra
DOI:
https://doi.org/10.30973/progmat/2019.11.3/5Keywords:
Leraning significant, programme mathematics, programme education, functionsAbstract
Below are the results that were obtained when managing a collaborative learning approach based on ICTs, for the area of mathematics, specifically in the "Calculation of areas under the curve with Riemann sums applying GeoGebra", with students in the sixth semester of the Preparatory number 37 of the Autonomous University of Guerrero (UAGro). This was done in order to design strategies that facilitate the understanding of this discipline in high school students and also be a means of motivation for teachers in the area of mathematics and thus apply this approach supported by some software in their respective units of learning. With the above, an example is described to calculate the area under the given curve in a range, on the x-axis, using the Riemann sums and the interpretation of the graph. For monitoring two groups of students were chosen, in one the software was used and in the other the conventional way of learning was used. At the beginning of the school activities, a diagnostic test was applied to know how much they knew about the subject, which meant that no significant differences were found in both groups of students. At the end of the semester, a knowledge test was applied to compare results in both groups, observing better performance in the students of the experimental group. On the other hand, a survey was also applied to the group of students who relied on the software, in order to know how they learn best.
References
Calzadilla, M. E. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana De Educación, 1-10.
Contreras, K., & Flores, I. (24 de 12 de 2017). EL SUR PERIODICO DE GUERRERO. Obtenido de https://www.google.com.mx/amp/s/suracapulco.mx/2017/12/24/salen-muy-mal-enmatematicas-y-lenguaje-las-prepas-de-lauag-en-la-prueba-planea-informan/amp
EcuRed. (14 de Diciembre de 2010). EcuRed. Obtenido de https://www.ecured.cu/DERIVE
Educ.ar. (30 de Enero de 2012). Educ.ar. Obtenido de https://www.educ.ar/recursos/70299/winpl ot
Fredy Barahona Avecilla, O. B. (2015). GeoGebra para la enseñanza de la matemática y su incidencia en el rendimiento académico estudiantil. Revista Tecnológica ESPOL, 121-132.
García, M. E. (5 de junio de 2014). Uso de Geogebra en la enseñanza de geometría analítica. Obtenido de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2428/ezquerro.garcia.pdf?sequenc e=1
GeoGebra, P. O. (s.f.). Obtenido de https://www.geogebra.org/about
Gómez, R. G. (05 de 11 de 2017). EL SUR PERIODICO DE GUERRERO. Obtenido de https://www.google.com.mx/amp/s/suracapulco.mx/2017/11/05/en-los-tres-anos-de-laprueba-planea-los-estudiantes-de-guerrerohan-sido-de-los-ultimos-enaprendizaje/amp/
Greuer, A. (s.f.). Calc 3d. Obtenido de http://www.calc3d.com/sindex.html
Hernández, G. d. (s.f.). descargargeogebra.com. Obtenido de https://descargargeogebra.com/
Jaramillo, P. (02 de 08 de 2012). SerendipiTIC. Obtenido de http://www.google.com.mx/amp/s/ticserendipity.wordpress.com/2012/02/08/tic-yaprendizaje-significativo/amp/
Martínez, E. D. (2013). Implicaciones didácticas de Geogebra sobre el aprendizaje significativo de los tipos de funciones en estudiantes del último grado de secundaria . Apertura, 58-69.
Maxima, P. O. (s.f.). Obtenido de http://maxima.sourceforge.net/es/index.html
MORE, M. F. (s.f.). WIRIS. Obtenido de http://www.wiris.com/es/cas
Paz Baeza Bischoffshausen, A. M. (1999). Aprendizaje Colaborativo Asistido por Computador: La Esencia Interactiva. Contexto educativo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Programación Matemática y Software
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — compartir y redistribuir el material publicado en cualquier medio o formato. |
Adaptar — combinar, transformar y construir sobre el material para cualquier propósito, incluso comercialmente. |
Bajo las siguientes condiciones:
Atribución — Debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero de ninguna manera que sugiera que el licenciador lo respalda a usted o a su uso. |
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros a hacer cualquier cosa que permita la licencia. |