Challenges and opportunities of mixed reality in teaching and learning chemistry

Authors

  • Adalberto Iriarte-Solis Universidad Autónoma de Nayarit
  • Maria Palmira González-Villegas Universidad Autónoma de Nayarit
  • Ruben Suarez-Escalona Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.30973/progmat/2022.14.3/7

Keywords:

Mixed reality, chemistry education, virtual reality, chemistry laboratory

Abstract

Mixed reality is a key technology for the jobs of the future. The objective of this work is to study the contribution of mixed reality in the teaching of chemistry. A systematic literature review (SRS) was used as a strategy to identify the most relevant studies, based on the one proposed by Higgins and Green. The literature was organized into three categories: Chemistry laboratories with augmented reality, with virtual reality and with mixed reality. The main augmented reality applications found were Chemist, QuimicAR, AR Lab and BiochemAR. Regarding virtual reality applications, they were Nanome, HoloLAB Champions, vLUME and ProteinVr. Only two mixed reality laboratories were found which are Narupa and the Mixed Reality Chemistry Laboratory developed by DUAN. The general benefits mentioned by the reviewed works were to provide security when performing a task without any risk, access remotely from anywhere, have realistic scenarios, provide innovative and pleasant scenarios to simulate chemical experiments and allow different learning modes in experiments chemistry, making learning fun and interesting. However, there are several main problems and limitations, including dizziness and lack of orientation, as well as the poor accessibility of devices capable of reproducing these technologies. But the digital educational resources developed with these technologies incorporate interactive and multimedia content that favor attention, motivation and enrich the learning experience of students.

Author Biographies

Adalberto Iriarte-Solis, Universidad Autónoma de Nayarit

Docente Investigador en la Universidad Autónoma de Nayarit. Estudió Ingeniería en Sistemas Computacionales en el Tecnológico regional de Tepic. Cuenta con una maestría en Tecnología Educativa por parte de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Es Doctor en Educación con especialización en Tecnología Instruccional y Educación a Distancia por la Nova Southeastern University (NSU) en Miami, Florida. Sus líneas de investigación incluyen el desarrollo de proyectos de investigación enfocados al uso de dispositivos móviles y el desarrollo de aplicaciones de realidad virtual y aumentada. Es responsable del Laboratorio Interinstitucional de Realidad Mixta en la UAN.

Maria Palmira González-Villegas, Universidad Autónoma de Nayarit

Es Doctora en Educación con especialización en Tecnología Instruccional y Educación a Distancia en la Nova Southeastern University (NSU) en Miami, Florida. Ha participado en más de quince proyectos de investigación relacionados con la aplicación de las tecnologías y el desarrollo de objetos de aprendizaje, siendo responsable de cinco de ellos, por lo que dispone del fundamento teórico, los métodos y las técnicas de investigación necesarias para generar, evaluar y comunicar resultados de investigación. Es responsable técnico del Repositorio Institucional Aramara. Sus líneas de investigación son los derechos de autor y el desarrollo de objetos de aprendizaje.

Ruben Suarez-Escalona, Universidad Autónoma de Nuevo León

Es Ingeniero Administrador de Sistemas y su maestría es en Ciencias de la Información con acentuación en Inteligencia Artificial. Realizó sus estudios de Doctorado en la Facultad de Contaduría Pública y Administración obteniendo la mención honorífica Magna Cum Laudes en febrero del 2019. Actualmente trabaja como docente en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Sus líneas de investigación son tecnología educativa, aceptación de tecnología educativa, inteligencia artificial, analítica del aprendizaje y educación 4.0. Actualmente es candidato del Sistema Nacional de Investigadores SNI y responsable técnico del proyecto 840810 de la convocatoria Ciencia de Frontera 2019.

References

MAAS, M. J.; HUGHES, Janette M. Virtual, augmented and mixed reality in K–12 education: A review of the literature. Technology, Pedagogy and Education, 2020, vol. 29, no 2, p. 231-249. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1737210

MILGRAM, Paul; KISHINO, Fumio. A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 1994, vol. 77, no 12, p. 1321-1329.

DUAN, Xiaoyun, et al. Mixed Reality System for Virtual Chemistry Lab. KSII Transactions on Internet and Information Systems (TIIS), 2020, vol. 14, no 4, p. 1673-1688. http://dx.doi.org/10.3837/tiis.2020.04.014

R. Schalkoff, Pattern Recognition: statistical, structural and neural approaches. John Wiley & Sons, Inc., 1992. https://doi.org/10.1142/3641

ERIKSEN, Kristina; NIELSEN, Bjarne E.; PITTELKOW, Michael. Visualizing 3D molecular structures using an augmented reality app. 2020. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b01033

GRANDO, John Wesley; DAS GRAÇAS CLEOPHAS, Maria. Aprendizagem Móvel no Ensino de Química: apontamentos sobre a Realidade Aumentada, 2020. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160236

DA SILVA, Bruno Rogério, et al. Ar lab: Augmented reality app for chemistry education. En Nuevas Ideas en Informática Educativa. Proceedings of the International Congress of Educational Informatics, Arequipa, Peru. 2019. p. 71-77. https://doi.org/10.1145/3306307.3328180

SUNG, Rou-Jia, et al. BiochemAR: An augmented reality educational tool for teaching macromolecular structure and function. Journal of Chemical Education, 2019, vol. 97, no 1, p. 147-153. https://ui.adsabs.harvard.edu/link_gateway/2020JChEd..97..147S/doi:10.1021/acs.jchemed.8b00691

RAMÍREZ, Jorge Álvarez; BUENO, Ana María Villarreal. Learning organic chemistry with virtual reality. En 2020 IEEE International Conference on Engineering Veracruz (ICEV). IEEE, 2020. p. 1-4. https://doi.org/10.1109/ICEV50249.2020.9289672

WINTER, Julia. Playing with chemistry. Nature Reviews Chemistry, 2018, vol. 2, no 5, p. 4-5. https://doi.org/10.1038/s41570-018-0006-x

SPARK, Alexander, et al. vLUME: 3D virtual reality for single-molecule localization microscopy. Nature Methods, 2020, vol. 17, no 11, p. 1097-1099. https://doi.org/10.1038/s41592-020-0962-1

CASSIDY, Kevin C., et al. ProteinVR: Web-based molecular visualization in virtual reality. PLoS computational biology, 2020, vol. 16, no 3, p. e1007747. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1007747

O’CONNOR, Michael B., et al. Interactive molecular dynamics in virtual reality from quantum chemistry to drug binding: An open-source multi-person framework. The Journal of chemical physics, 2019, vol. 150, no 22, p. 220901. https://doi.org/10.1063/1.5092590

DUAN, Xiaoyun, et al. Mixed Reality System for Virtual Chemistry Lab. KSII Transactions on Internet and Information Systems (TIIS), 2020, vol. 14, no 4, p. 1673-1688. https://doi.org/10.3837/tiis.2020.04.014

Published

2022-11-30

How to Cite

Iriarte-Solis, A., González-Villegas, M. P., & Suarez-Escalona, R. (2022). Challenges and opportunities of mixed reality in teaching and learning chemistry. Programación Matemática Y Software, 14(3), 57–64. https://doi.org/10.30973/progmat/2022.14.3/7