Proposal of a WEB environment for content analysis in descriptive statistics adapting the didactic transposition
DOI:
https://doi.org/10.30973/progmat/2021.13.1/1Keywords:
Distance learning, learning method, self-learning module, statisticsAbstract
Nowadays, applications, sites and web environments have been developed without being guided by a didactic technique to make learning efficient. This research proposes the development of a web environment where the thematic contents on the topic of descriptive statistics are designed following the Anthropological Theory of Didactics (TAD), through the use of the process of mathematical modeling that incorporates physical aspects of the real world and learning characteristics of the user for each person, can solve problems in real situations. With the implementation of this didactics within the environment, the aim is to support undergraduate students in their first years in the process of teaching and learning descriptive statistics. On the other hand, the ADDIE model was incorporated for the instructional design of the educational environment and for the environment the Scrum methodology, which allows to evaluate each phase of interactive development of the web environment giving the developer the possibility of returning to any phase.
References
Chevallard, Y. (1999). L’analyse de pratiques d’enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherche en Didactique des Mathématiques, 19(2), 221-266.
Rodríguez, R. (2010). Aprendizaje y enseñanza de la modelación: el caso de las ecuaciones diferenciales. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 13(4-I): 191-210.
Rodríguez, R. (2016). El rol de la experimentación en la modelación matemática. Educación Matemática, 28(3), 91-144.
Esquivel G, I. (2014). Los Modelos Tecno-Educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XXI. México: ECESELI-UDUAL.
Grisales A, A. M. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Educación, 14(2): 198-214.
Quintero, M. (2019). Las Tic para la Enseñanza de la Matemática en Educación Media General. Revista Electrónica de Ciencia y Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo, 6(1): 20-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Programación Matemática y Software
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — compartir y redistribuir el material publicado en cualquier medio o formato. |
Adaptar — combinar, transformar y construir sobre el material para cualquier propósito, incluso comercialmente. |
Bajo las siguientes condiciones:
Atribución — Debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero de ninguna manera que sugiera que el licenciador lo respalda a usted o a su uso. |
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros a hacer cualquier cosa que permita la licencia. |