Computer Aided Platform as an alternative to face the challenges of academic tutoring
DOI:
https://doi.org/10.30973/progmat/2021.13.3/4Keywords:
Computer-aided platform, tutoring, teacher-tutorAbstract
The great advances in technologies pose a new challenge to higher education institutions to provide alternatives to teachers who require more and more resources to administer the content for academic tutorials.The purpose of this article is to present the opportunities that technological developments have in the educational process, presenting a new tool to improve the quality of education. Since each tutor teacher must have the ability to adapt to new demands and above all use them for their convenience in the tutoring area. In the same sense, it can be affirmed that tutoring is essential for the personal and academic development of the student since it provides a tutor who acts as a companion during this process, which allows to be close to the personalized situation of that student who required. The tutor must have the same perspective both on issues to achieve the confidence of the student and thus maintain their guidance and accompaniment, as well as having a permanent and full monitoring of the development of their educational and emotional aspect; For this reason, it is important to standardize the subject of tutorials to improve the attention to students.Hence, this article presents the proposal for a platform in the Computer Aided mode based on the design and development of digital resources for group tutoring in order to strengthen the process.
References
Barrera, G., Santana, G., & Torres, M. Metodología para el diseño de contenidos en educación a distancia. Revista Capital Intelectual. 2015, 1(3), 5-6.
Galvis, A. Ingeniería de software educativo. Educación e informática educativa. Bogotá, Colombia: Uniandes, 1992.
González, I. Los entornos Virtuales como espacios de enseñanza-aprendizaje. Una propuesta para el bachillerato (Tesis de Grado). México, D. F.:U.N.A.M., 2014.
Lerma, H. Presentación de informes: el documento final de investigación. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones, 2011.
Martín, M. Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión. 2004, 5(17), 23-29.
Martín-Laborda, R. Las nuevas tecnologías en la educación. España: Fundación AUNA, 2005.
Meléndez, C. Plataformas Virtuales como recurso para la enseñanza en la Universidad. Madrid, España: Universidad de Madrid, 2013.
Noh Balam, R. I. Las TIC como herramientas para tutorías académicas. Tecnológico de Chetumal: Pistas Educativas, 2013.
Peñafiel, C., & García, D. La tutoría dirigida a los nativos digitales. UNIVEST, 2011.
S.E.S. Manual del tutor del SNIT. México: DGEST, 2013.
Sampieri, R. Metodología de la investigación. México: McGrawHill, 2010.
Satpathy, T. Una guía para el Cuerpo de conocimiento de Scrum (Guía SBOK). Phoenix, Arizona, USA: SCRUMstudy, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Programación Matemática y Software
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — compartir y redistribuir el material publicado en cualquier medio o formato. |
Adaptar — combinar, transformar y construir sobre el material para cualquier propósito, incluso comercialmente. |
Bajo las siguientes condiciones:
Atribución — Debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero de ninguna manera que sugiera que el licenciador lo respalda a usted o a su uso. |
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros a hacer cualquier cosa que permita la licencia. |