Computer Aided Platform as an alternative to face the challenges of academic tutoring

Authors

  • Gil Santana Esparza Tecnológico Nacional de México, Instituto Tecnológico Superior de Pánuco. Av. Artículo Tercero Constitucional S/N, Col. Solidaridad, Pánuco, Veracruz, México, C.P.93990
  • Gwendolyne Barrera Silva Tecnológico Nacional de México, Instituto Tecnológico Superior de Pánuco. Av. Artículo Tercero Constitucional S/N, Col. Solidaridad, Pánuco, Veracruz, México, C.P.93990

DOI:

https://doi.org/10.30973/progmat/2021.13.3/4

Keywords:

Computer-aided platform, tutoring, teacher-tutor

Abstract

The great advances in technologies pose a new challenge to higher education institutions to provide alternatives to teachers who require more and more resources to administer the content for academic tutorials.The purpose of this article is to present the opportunities that technological developments have in the educational process, presenting a new tool to improve the quality of education. Since each tutor teacher must have the ability to adapt to new demands and above all use them for their convenience in the tutoring area. In the same sense, it can be affirmed that tutoring is essential for the personal and academic development of the student since it provides a tutor who acts as a companion during this process, which allows to be close to the personalized situation of that student who required. The tutor must have the same perspective both on issues to achieve the confidence of the student and thus maintain their guidance and accompaniment, as well as having a permanent and full monitoring of the development of their educational and emotional aspect; For this reason, it is important to standardize the subject of tutorials to improve the attention to students.Hence, this article presents the proposal for a platform in the Computer Aided mode based on the design and development of digital resources for group tutoring in order to strengthen the process.

Author Biographies

Gil Santana Esparza, Tecnológico Nacional de México, Instituto Tecnológico Superior de Pánuco. Av. Artículo Tercero Constitucional S/N, Col. Solidaridad, Pánuco, Veracruz, México, C.P.93990

Ingeniero en Sistemas Computacionales. Maestro en Comunicación Académica y Doctor en Educación. Con experiencia profesional como Líder Consultor en Sistemas Computacionales en automatización de empresas corporativas. Actualmente integrante de la Academia de Sistemas Computacionales del Instituto Tecnológico Superior de Pánuco. Asesor de proyectos de Innovación Tecnológica, Jóvenes Talento y ExpoCiencias. Certificado en robótica VEX, Certificado en Scrum Fundamentals y Certificado en PSP. Ponente en Congresos Multidisciplinarios de Ciencia y Tecnología. Autor de artículos en revistas indizadas de divulgación científica y tecnológica en México, Cuba, Colombia y España. Acreditado como Perfil Deseable PRODEP. Perteneciente al Cuerpo Académico PRODEP “Diseño y Desarrollo de Herramientas Tecnológicas y Empresariales”.

Gwendolyne Barrera Silva, Tecnológico Nacional de México, Instituto Tecnológico Superior de Pánuco. Av. Artículo Tercero Constitucional S/N, Col. Solidaridad, Pánuco, Veracruz, México, C.P.93990

Obtuvo el título de Licenciada en Psicología en la Escuela Normal Superior del Sur de Tamaulipas en 2003, así como el título de Licenciada en Educación en la Universidad Pedagógica en 2005, cursó la maestría en Ciencias Administrativas con especialidad en Relaciones Industriales en la Universidad del Golfo De Tampico, Tamaulipas en 2015. Ha trabajado en proyectos para el diseño y elaboración de los recursos digitales de la tutoría grupal y ha sido asesora de proyectos de Innovación Tecnológica. Perteneciente al Cuerpo Académico PRODEP “Diseño y Desarrollo de Herramientas Tecnológicas y Empresariales”.

References

Barrera, G., Santana, G., & Torres, M. Metodología para el diseño de contenidos en educación a distancia. Revista Capital Intelectual. 2015, 1(3), 5-6.

Galvis, A. Ingeniería de software educativo. Educación e informática educativa. Bogotá, Colombia: Uniandes, 1992.

González, I. Los entornos Virtuales como espacios de enseñanza-aprendizaje. Una propuesta para el bachillerato (Tesis de Grado). México, D. F.:U.N.A.M., 2014.

Lerma, H. Presentación de informes: el documento final de investigación. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones, 2011.

Martín, M. Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión. 2004, 5(17), 23-29.

Martín-Laborda, R. Las nuevas tecnologías en la educación. España: Fundación AUNA, 2005.

Meléndez, C. Plataformas Virtuales como recurso para la enseñanza en la Universidad. Madrid, España: Universidad de Madrid, 2013.

Noh Balam, R. I. Las TIC como herramientas para tutorías académicas. Tecnológico de Chetumal: Pistas Educativas, 2013.

Peñafiel, C., & García, D. La tutoría dirigida a los nativos digitales. UNIVEST, 2011.

S.E.S. Manual del tutor del SNIT. México: DGEST, 2013.

Sampieri, R. Metodología de la investigación. México: McGrawHill, 2010.

Satpathy, T. Una guía para el Cuerpo de conocimiento de Scrum (Guía SBOK). Phoenix, Arizona, USA: SCRUMstudy, 2016.

Published

2021-10-01

How to Cite

Santana Esparza, G., & Barrera Silva, G. (2021). Computer Aided Platform as an alternative to face the challenges of academic tutoring. Programación Matemática Y Software, 13(3), 43–57. https://doi.org/10.30973/progmat/2021.13.3/4